Szkoła Letnia Chiny Chongqing

W dniach 21 lipca do 1 sierpnia br. odbyła się letnia szkoła w Chinach w miejscowości Chongqing. Wydział Budownictwa Wodnego i Lądowego Politechniki Wrocławskiej reprezentowali członkowie kół naukowych „Młodzi Mostowcy” oraz „ Koło 1435” pod opieką Dr inż. Igora Gisterka. W wyjeździe  brali również udział reprezentanci uczelni wyższych z innych krajów takich jak: University of Wollongong, University of Nevada in Reno, Krasnoyarsk State University, The University of Milan oraz Universisty of Bergamo.

Podróż, rozpoczęta przez niektórych we Wrocławiu, a dla innych w Warszawie, zaprowadziła nas do Pekinu, gdzie cała grupa znalazła lot do celu – miejscowości Chongqing. Po kilku godzinach wszyscy znaleźliśmy się w porcie lotniczym Chongqing-Jiangbei. Naszym oczom ukazała się ogromna powierzchnia lotniska i jego konstrukcja. Sprawnym okiem inżynierskim można było zauważyć już wtedy ogromny kunszt sztuki budownictwa.

Każda z grup uczestniczących w wyjeździe miała przydzielonego swojego opiekuna, który towarzyszył jej przez cały wyjazd. Nas swoją opieką objęła Xiao Xiao Feng – studentka studiów doktoranckich na uniwersytecie w Chongqing. Podróż z lotniska do dormitorium przebiegła w bardzo miłej atmosferze. Dowiedzieliśmy się wielu rzeczy nie tylko o samym mieście, ale także o kulturze i przede wszystkim podstawowych zwrotach używanych na terenie miejscowości Chongqing. Było to dla nas bardzo ważne, gdyż jak się dowiedzieliśmy w Chinach jest bardzo dużo dialektów, odmian języka i w każdym mieście sposób komunikacji znacząco się różni. 

Chongqing to miasto w Chinach, które położone jest w sąsiedztwie prowincji Sichuan i Guizhou. Powierzchnia miasta liczy formalnie aż 82 tysiące km2, co stanowi ćwierć powierzchni Polski, a liczbą mieszkańców jej dorównuje. W centrum miasta spotykają się rzeki Jangcy i Jialing Jiang. Jest to jedno z najszybciej rozwijających się miast w Chinach, co można zauważyć przechadzając się ulicami. Mnogość dróg, mostów, linii kolejowych i wieżowców nieraz zapiera dech w piersiach.

uż od pierwszego dnia odczuliśmy różniący się od tego, do którego jesteśmy przyzwyczajeni w Polsce klimat. Bardzo duża wilgotność i wysokie temperatury nie ułatwiały wycieczek w celu zwiedzenia miasta. Kolejną barierą okazał się język. Chińczycy zasadniczo nie posługują się językiem angielskim, a jeżeli tak to jest on na bardzo podstawowym poziomie. Pierwszego dnia wycieczki zostaliśmy zapoznani z kampusem D uniwersytetu w Chongqing, w którym znajdowało się nasze dormitorium. Jest to jeden z czterech kampusów, które służą studentom do wypoczynku, i w którym mają dostęp do bibliotek, jadalni, budynków uczelni etc. Część inauguracyjna, która odbyła się następnego dnia w kampusie B uniwersytetu, pozwoliła zapoznać się różnym grupom ze sobą, porozmawiać na wiele różnych tematów i poznać szczegółowo plan szkoły letniej.

W kolejnych dniach uczestniczyliśmy w wielu wykładach, które nie tylko wzbogaciły naszą wiedzę z zakresu inżynierii mostowej, kolejowej, ale także konstrukcyjno – budowlanej. Wykłady były opatrzone dużą liczbą zdjęć z realizacji obiektów budowlanych w Chinach. Zwróciliśmy, także uwagę na fakt, że w Chinach stawia się na zielone budownictwo. Z uwagi na bardzo dużą liczbę mieszkańców oszczędzanie energii w domach i korzystanie ze źródeł odnawialnych jest bardzo ważne. Oczywiście po wykładach był czas na zwiedzanie miasta. Mieliśmy okazję płynąć po rzece Jangcy, podziwiać nocne panoramy miasta z wież widokowych, zwiedzać muzea sztuki i historii oraz oglądać przedstawienie w operze na starym mieście.

 

 

Wycieczkami, które nas najbardziej zachwyciły były na pewno: zwiedzenie rezerwatu pand w Chengdu, wizyta w kompleksie wieżowców Raffle City oraz na moście Egongyang Bridge. Podczas tych wycieczek mieliśmy okazję poruszać się taborem kolejowym rozwijającym prędkość bliską 300 kilometrów na godzinę,widzieć w naturalnym środowisku bytowania okazy pandy wielkiej i czerwonej, zobaczyć powstawanie kompleksu 5 budynków wysokościowych zwanych Raffle City, oraz przede wszystkim zobaczyć najbardziej innowacyjny obiekt mostowy na świecie. Egongyang bridge, bo o nim mowa, to pierwszy tego typu most na świecie, który ze względu na brak możliwości zakotwienia pylonów w gruncie. Na etapie realizacji konstrukcji jest on mostem podwieszonym, a finalnie będzie mostem wiszącym. Tymczasowe podwieszenie przęsła nurtowego o rozpiętości wynoszącej 600 metrów odbywa się poprzez specjalnie zamontowaną kratownicę znajdują się na obu pylonach.

Dopełnieniem zwiedzania miasta, wycieczek oraz wykładów teoretycznych były także, wykłady o tematyce kulturowej. Mieliśmy okazję nauczyć się sztuki Kung-Fu i sztuki chińskiego rysowania. W ramach tych lekcji ćwiczyliśmy zarówno nasze zdolności fizyczne jak i manualne.

Podsumowując, szkoła letnia w Chinach na zawsze zostanie w naszej pamięci. Trudno opisać ogromne spektrum wrażeń, których doświadczyliśmy podczas 10 dniowej podróży po najszybciej rozwijającym się mieście świata. Wiele nowych znajomości ze studentami z różnych krajów, z którymi kontakt utrzymujemy po dziś dzień, pozwoliła na wymianę swoich odczuć, poglądów, a także kontaktów, które być może pozwolą na wyjazdy do innych krajów. Były to niezapomniane przeżycia i są one zdecydowanie warte wysokich temperatur oraz pikantnej kuchni.

Wszystkie zdjęcia autora są jego własnością i nie mogą zostać użyte bez jego zgody.