Międzynarodowa Szkoła Letnia w Chinach 2019

Od 4 do 14 lipca członkowie Koła Naukowego Młodzi Mostowcy, na zaproszenie School of Civil Engineering, Chongqing University uczestniczyli w Trzeciej Międzynarodowej Szkole Letniej. W programie wzięło udział 37 studentów oraz 2 pracowników naukowych z siedmiu uniwersytetów z sześciu krajów, w tym Australii, Stanów Zjednoczonych, Włoch, Rosji, Polski oraz Korei Południowej.

Miasto Chongqing znajduję się na czele list największych metropolii na świecie wyprzedzając Szanghaj, Pekin, Laos, Bombaj, a także Tokio. Podawana w statystykach liczba mieszkańców wynosi 31 mln, jednak duży obszar miasta wskazuje, że chodzi o ludną gminę, zmienioną w sposób nieco sztuczny w miasto. Administracyjnie jest to jedna z czterech chińskich gmin podlegających bezpośredniej administracji centralnej (pozostałe trzy to Pekin, Szanghaj i Tiencin) i jedyna taka gmina w Państwie Środka położona z dala od wybrzeża.

Według nieoficjalnych danych w obszarze miasta znajduję się około 30 tyś. obiektów inżynierskich (mostów, wiaduktów i tuneli). Dla porównania w Polsce znajduję się około 36 tyś. obiektów mostowych (drogowych) oraz 25 tyś. obiektów inżynieryjnych (kolejowych). Te liczby robią wrażenie. Tutaj trzeba zwrócić uwagę na jeden bardzo ważny fakt. Chiny to jeden wielki plac budowy. Dotyczy to również miasta Chongqing, które cały czas rozbudowuję się o kolejne linie kolejowe oraz drogi szybkiego ruchu (nie wspominając o budynkach…), więc liczba obiektów w przeciągu kilku lat może drastycznie ulec zmianie.

Wracając do Szkoły Letniej. Polski — tłumaczenie. Dwa dni przed oficjalnym rozpoczęciem uczestnicy z różnych krajów i uniwersytetów przybyli do Chongqing. Zostali podzieleni na grupy (każdej grupie przypisano opiekuna) oraz oprowadzeni po kampusie Huxi Chongqing University. Następnie odbyła się sesja „przełamywania lodów” na której zostały „złamane” bariery językowe i po raz pierwszy uczestnicy szkoły mogli zapoznać się z całą grupą.

Polska delegacja przy pomniku Marii Skłodowskiej – Curie na terenie kampusu
Uczestnicy szkoły podczas oprowadzania po kampusie uczelni
„Przełamywanie lodów”

Rankiem 6 lipca 2019, odbyła się ceremonia otwarcia. W ciągu następnych ośmiu dni, uczestnicy programu mieli okazję wysłuchać ciekawych wykładów na temat inżynierii lądowej i współczesnego kierunku rozwoju Chińskiej Republiki Ludowej, zwiedzić budowy mega projektów, odbyć podróż super szybkim pociągiem oraz doświadczyć chińskiej kultury wytwarzając ceramikę, ucząc się Tai Chi, biorąc udział w ceremonii parzenia herbaty, ćwicząc chińską kaligrafie oraz odwiedzając ośrodek badawczy hodowli Pandy Wielkiej w Chengdu. 

Ceremonia otwarcia – pamiątkowe zdjęcie

Uczestnicy mieli okazję wysłuchać wielu ciekawych wykładów. Prof Yeong-bin Yang, akademik Chinese Academy of Engineering, opowiedział o czasach bycia studentem i zachęcał uczestników do zakwestionowania siebie i wyznaczania sobie odpowiednich celów w każdych okolicznościach.

Profesor Yukio Tamura, zagraniczny członek Chinese Academy of Engineering, wygłosił wykład na temat odziaływania wiatru na konstrukcje (wspomagając się modelem matematycznym zagadnienia) oraz przedstawił problemy przy projektowaniu budynków wysokich.

Profesor Guiwen Liu, członek School of Construction Management and Real Estate, wygłosił prezentację na temat wdrażania nowych technologii informacyjnych do branży budowlanej.

Wykład profesora Erica Wang’a z University of Nevada był prowadzony w formie warsztatów podczas których uczestnicy wzięli udział w procesie powstawania konstrukcji mostowej (od projektu, poprzez budowę, na próbnych obciążeniach kończąc). Wszystko oczywiście odbyło się w mikro skali na modelach wykonanych z patyków po lodach, wykałaczek, cukierków i gum do żucia.

Profesor Meng Liu, członek School of Civil Engineering wygłosił wykład na temat energooszczędnych budynków.

„Wykład” profesora Erica Wanga

W ramach praktyk inżynierskich, uczestniczyli odwiedzili budowy tunelów „Tu Zhu” oraz „Yu Zhong”,  Zengjiayan Bridge (most o długości 540 m nad rzeką Jangcy) i Raffles Square (drapacze chmur w ścisłym centrum Chongqing). Chińskie budowy charakteryzują się gigantycznym rozmachem oraz szybkim tempem prowadzonych prac. Pomimo bardzo skomplikowanych warunków budowy (trudne warunki geotechniczne, lokalizacja budów w terenach miejskich, duża liczba kolizji z istniejącą infrastrukturą) chińscy budowniczowie zdają się doskonale radzić sobie z każdym napotkanym problemem.

Budowa tunelu w centrum miasta
Budowa Raffles Square
Budowa Zengjiayan Bridge

Oprócz zajęć i wycieczek związanych z inżynieria lądową uczestnicy mogli poznać chińską kulturę. Wzięli udział w teoretycznym i praktycznym kursie wytwarzania ceramiki oraz kursie tie-dyeing. Dongdong Feng, profesor School of Art, Chongqing University, podjął próbę nauczenia uczestników tradycyjnego malarstwa chińskiego i kaligrafii, natomiast Leichu Liu, profesor School of Physical Education, nauczył obozowiczów podstaw Tai Chi i wykonał pokaz 24 stylów Tai Chi. W ramach wycieczki uczestnicy programu odwiedzili narodowy skarb prowincji Syczuan, czyli ośrodek badawczy hodowli Pandy Wielkiej w Chengdu. Podróż tam i z powrotem odbyła się z prędkością 400 km/h dzięki pociągowi „Fuxing” jeżdżącego na trasie Chengdu – Chongqing.

Zajęcia artystyczne z wytwarzania chińskiej ceramiki i malarstwa
Wizyta w ośrodku badawczym hodowli Pandy Wielkiej w Chengdu
W zdrowym ciele zdrowy duch – zajęcia z Tai Chi

Po południu 13 lipca miała miejsce ceremonia zamknięcia Międzynarodowej Szkoły Letniej 2019. Na początku każda grupa przedstawiła krótką prezentację o swoich doświadczeniach z Państwem Środka, z Chongqing oraz z University of Chongqing oraz wygłosiła krótkie podsumowanie wizyty.  Następnie profesor Wengang Zhang wręczył uczestnikom i wolontariuszom świadectwo uczestnictwa oraz świadectwo wolontariatu i wygłosił przemówienie końcowe. Tym samym zakończyła się przygoda Koła Naukowego Młodzi Mostowcy w  Chinach. Pozostało już tylko spakowanie się i powrót do kraju.

Wszyscy uczestnicy jednogłosie oceniają uczestnictwo w szkole letniej jako wartościowy wkład w ich edukacje oraz bardzo ciekawe doświadczenie życiowe. Prowadzone wykłady były bardzo ciekawe, dodatkowe zajęcia interesujące, a wycieczki pozwoliły zobaczyć chińską myśl inżynierską w praktyce. Na wysokie uznanie zasługują wolontariusze i osoby odpowiedzialne za organizację letniej szkoły. Nieopisanym wkładem w tego typu wydarzenia jest oczywiście możliwość wymiany kulturowej, nie tylko z gospodarzem przedsięwzięcia, ale i również z pozostałymi uczestnikami szkoły.