Drezdeńskie Dni Mostowe

DSC0561226. marca 2015 roku odbyły się dwudzieste piąte Drezdeńskie Dni Mostowe. Jest to największa konferencja naukowa dotycząca budowy mostów organizowana po zjednoczeniu Niemiec. Ich organizatorem i pomysłodawcą był prof. Jurgen Stritzke z Uniwersytetu Technicznego w Dreźnie, od którego dostaliśmy zaproszenie do udziału w tegorocznych obradach.

W skład reprezentacji naszego Koła wchodziły cztery osoby: Anna Malek, Paulina Korzeniowska, Jakub Polański i Marco Teichgraeber. Ponadto, do Drezna udała się również delegacja z naszej Katedry: dr inż. Jerzy Onysyk, dr inż. Krzysztof Sadowski oraz opiekun naszego Koła – dr inż. Paweł Hawryszków.  Jako studenci mogliśmy bezpłatnie uczestniczyć wykładach. Konferencja odbywała się w auli Uniwersytetu Technicznego w Dreźnie. Jest to obiekt w którym znajdują się dwie sale wykładowe mogące w pomieścić w sumie ponad 1500 osób. W głównej, górnej sali odbywały się wykłady prowadzone „na żywo”, natomiast w dolnej, nieco mniejszej, uczestnicy konferencji mogli śledzić wystąpienia prelegentów na ekranie.

Konferencję otworzył profesor Manfred Curbach referatem pt. „Wszędzie mosty!”. Było to wystąpienie bardziej popularno-naukowe, niż typowo konferencyjne. Pan profesor Curbach próbował pokazać uczestnikom, że mosty od zawsze miały swoje miejsce nie tylko w infrastrukturze, ale były też od zawsze stałymi elementami w malarstwie, literaturze i historii.  Następnym prelegentem był profesor Stritzke, który wygłaszał jubileuszowy referat dotyczący historii Drezdeńskich Dni Mostowych oraz przedstawił rozwój mostownictwa w nowych krajach związkowych od roku 1989. Kolejnym gościem na konferencji był  dr inż. Gregor Marzahn z Ministerstwa Infrastruktury i Transportu Niemiec. W swoim referacie przedstawiał sposoby monitorowania i oceny stanu technicznego wiaduktów nad niemieckimi autostradami przez Ministerstwo. Gościem honorowym tegorocznych Dni Mostowych był francuski projektant, profesor Michel Virlogeux, który zaprezentował referat pt. „Architektura mostów – od konstrukcji do elegancji”. Profesor przedstawił szereg swoich projektów , na podstawie których pokazał, jak umiejętnie połączyć proste schematy statyczne i rozwiązania konstrukcyjne w architektonicznie spójną całość. Zaprezentował m. in. sposób kształtowania pylonu w swoim najnowszym obiekcie Pont de Téreénez. Pozostając w tematyce architektury w mostownictwie, inż. Andreas Keil, z biura projektowego Schlaich, Bergman i partnerzy, przedstawił referat o kształtowaniu kładek dla pieszych. Zawarł w nim 10 zasad jakimi powinni się kierować projektanci kładek. Mianowicie powinny być to konstrukcje: użyteczne, zrozumiałe, przyjazne dla środowiska, trwałe, szczere, innowacyjne, estetyczne, nienachalne, konsekwentne do najmniejszego detalu i nieprzesadzone architektonicznie.

DSC05629

Kolejna cześć konferencji dotyczyła już bezpośrednio nowych technologii i rozwiązań w mostownictwie.  Pierwszym prelegentem był dr inż. Josef Hegger, który prezentował stosowanie betonu tekstylnego przy budowie małych obiektów mostowych. Kolejny referat, o łukowym moście stalowym dla kolei dużych prędkości, prezentował inż. Tobias Mansperger z drezdeńskiego oddziału biura projektowego Leonhard, Andrä i partnerzy. Most zasługiwał na szczególną uwagę, ponieważ niemieckie warunki techniczne  nie pozwalają na stosowanie mostów łukowych powyżej prędkości 160 km/h. Dlatego obiekt ten potrzebował specjalnych zezwoleń i dokładnego nadzoru naukowego.

Uczestnictwo w międzynarodowej konferencji to świetna okazja do zapoznania się ze środowiskiem budowlanym  w innych krajach oraz możliwość do porównania rozwiązań, technologii i podejścia do problemów przez zagranicznych projektantów.

inż. Marco Teichgraeber

 20150310_161036DSC05676