Koło naukowe Młodzi Mostowcy

  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

Koło Młodzi Mostowcy zapraszają. ... Więcej

Koło Młodzi Mostowcy zapraszają. ... Więcej

Koło Młodzi Mostowcy zapraszają. ... Więcej

Koło Młodzi Mostowcy zapraszają. ... Więcej

Koło Młodzi Mostowcy zapraszają. ... Więcej
by camp26

Warsztaty projektanta

Email

_DSC0214Młodzi Mostowcy ciągle się rozwijają, dlatego na przełomie maja i czerwca brali udział w „Warsztatach projektanta”. Złożyły się na nie: prezentacja projektowania konstrukcji stalowych na platformach wiertniczych oraz nowych technologii w budownictwie, poprowadzona przez absolwenta Inżynierii Mostowej Politechniki Wrocławskiej, a obecnie projektanta w szkockiej firmie Rig Engineering, pana Jacka Żuka oraz prezentacja projektowania mostów żelbetowych według Eurokodów, poprowadzona przez członka KN Młodzi Mostowcy, Macieja Trzeciaka.

 

Pan Jacek Żuk przedstawił zupełnie nowe zastosowanie wiedzy i umiejętności inżynierskich na platformach wiertniczych. Podobnie do konstrukcji stalowych projektowanych w budownictwie, inżynierowie naszego kierunku mogą projektować stalowe elementy platform wiertniczych. Z uwagi na bardzo duże nagromadzenie instalacji obsługujących takie platformy, istotne jest by nowo powstałe konstrukcje na istniejących platformach nie kolidowały z wyposażeniem.  Dlatego też duża część wykładu poświęcona została pionierskiej technologii chmury punktów, która tworzy wizualizację wszystkich elementów danej platformy w 3D. Taką „chmurę” przenosi się do programów komputerowych i otrzymuje pełny obraz sytuacji na pokładzie platformy. Milimetrowa dokładność tej technologii sprawia, że staje się ona coraz bardziej popularna.

 

Drugi wykład, poprowadzony przez Macieja Trzeciaka, dotyczył zastosowań Eurokodów w mostownictwie i był oparty na obliczeniach i wnioskach z pracy inżynierskiej opracowanej pod opieką dra inż. Pawła Hawryszkowa, będącej projektem wiaduktu nad obwodnicą Stargardu Szczecińskiego. Mowa była o obecnych aspektach prawnych przy zastosowaniu Eurokodów w przypadku mostów, nowym modelom obciążania mostów i uzyskiwaniu sił przekrojowych oraz o nowym podejściu do wymiarowania przekrojów. Słuchacze mieli okazję by zaznajomić się z porównaniem wyników dla tego samego mostu przy zastosowaniu dwóch podejść obliczeniowych: tj. według Polskiej Normy Mostowej oraz Eurokodów.

 

Inż. Maciej Trzeciak

_DSC0218

 

_DSC0189

 

 

Konkurs Mostów Wirtualnych

Email

Na przełomie marca oraz kwietnia bieżącego roku miała miejsce kolejna edycja Konkursu Mostów Wirtualnych organizowana przez UOS Aktywni Budowniczy. Sponsorem głównym tej edycji po raz kolejny była firma IQ Publishing. Konkurs składał się z 5 etapów internetowych oraz finału, który odbył się w jednej z sal komputerowych na Politechnice Wrocławskiej. Zawodnicy mieli za zadanie stworzenie konstrukcji w grze komputerowej - Bridge Building Game, w trzech różnych kategoriach. Jury interesowały konstrukcje o największej nośności, najmniejszym koszcie wykonania oraz największym stosunku nośności do ceny. Do pierwszego etapu przystąpiło 38 uczestników z różnych wydziałów Politechniki Wrocławskiej. Drogą eliminacji, w finale wzięło udział 10 osób z najlepszymi wynikami. Finał odbył się 13 maja, a zwycięzcą został reprezentant naszego Koła - Mateusz Halicki.

11655411_680793005388230_81593786_n

Kopiuj - wklej

Email

Bez tytułu4Właśnie dobiegł końca projekt „Kopiuj – Wklej” realizowany w ramach programu „Europejska Stolica Kultury Wrocław 2016”, w krórym nasze Koło Naukowe miało okazję uczestniczyć. Głównym celem projektu było stworzenie kopii mostu Zwierzynieckiego w skali 1:4 o długości ponad 15 m i szerokości 3 m. Koordynatorem projektu był mgr inż. arch. Piotr Wesołowski, który wraz z grupą studentów z wydziału Architektury Politechniki Wrocławskiej oraz Akademii Sztuk Pięknych zainicjował pomysł stworzenia konstrukcji odwzorowującej Most Zwierzyniecki, który następnie miał się poruszać po Wrocławiu na kołach napędzany siłą ludzkich mięśni.

Kilka miesięcy temu zgłosili się do nas studenci Wydziału Architektury oferując nam możliwość uczestniczenia w realizecji tego na pozór łatwego i przyjemnego projektu. Naszym głównym celem było zamodelowanie i zaprojektowanie konstrukcji łuków oraz górnych skratowań łączących łuki. Dodatkowo mieliśmy się zająć rozwiązaniem problemu mocowania łuków do stalowej konstrukcji pomostu oraz nadzorem i radami niezbędnymi podczas realizacji projektu.

Spośród członków  Koła Naukowego wybraliśmy inż. Pawła Chrobaka oraz Krzysztofa Galika, którzy zdecydowali się zaangażować w realizację projektu. Wszystkie obliczenia były wykonywane pod czujnym okiem dra inż. Pawła Hawryszkowa, opiekuna naszego Koła Naukowego, który służył pomocą przy rozwiązywaniu problemów i przy pojawiających się wątpliwościach. W pierwszej kolejności na podstawie koncepcji uzyskanych od studentów Wydziału Architektury zamodelowaliśmy w programie AutoCAD trójwymiarową konstrukcję łuków wraz ze skratowaniami, którą następnie zwymiarowaliśmy przy pomocy programu Autodesk ROBOT, wykorzystywanego do profesjonalnych obliczeń konstrukcji. Najwięcej problemów sprawił materiał, z którego miała być wykonana konstrukcja oraz trudny dostęp do jego parametrów wytrzymałościowych. Łuki mostu miały być zbudowane z rurek PVC-U używanych przede wszystkim do budowy instalacji wodno-kanalizacyjnych. Kolejnym problemem był nasz ograniczony zakres modyfikacji estetycznej konstrukcji ze względu na koncepcję, która została nam narzucona przez koordynatora projektu. Wiele problemów sprawił również załadunek gotowego mostu na lawetę specjalizującą się w przewozie ponadgabarytowych konstrukcji.

Bez tytułuBez tytułu2

Nad ranem 20.06.2015r. most został przetransportowany do Wrocławia i przygotowany do całodniowej podróży po Wrocławiu. Jednym z przystanków, na którym zatrzymał się most była Politechnika Wrocławska. Tam prof. Jan Biliszczuk oraz dr inż. Paweł Hawryszkówdr inż. Jerzy Onysyk opowiadali o tym, jak konstruuje się mosty. Każdy mógł też wziąć udział w konkursie zorganizowanym przez Koło Naukowe Polskiego Związku Inżynierów i Techników Budownictwa i własnoręcznie wykonać most Zwierzyniecki z plasteliny, papieru i drewnianych patyczków. Ostatecznie most dotarł na wrocławski Rynek gdzie wzbudził niemałe zainteresowanie mieszkańców i turystów.

 

inż. Paweł Chrobak
Krzysztof Galik

Bez tytułu1Bez tytułu3

 

 

 

 

Drezdeńskie Dni Mostowe

Email

DSC0561226. marca 2015 roku odbyły się dwudzieste piąte Drezdeńskie Dni Mostowe. Jest to największa konferencja naukowa dotycząca budowy mostów organizowana po zjednoczeniu Niemiec. Ich organizatorem i pomysłodawcą był prof. Jurgen Stritzke z Uniwersytetu Technicznego w Dreźnie, od którego dostaliśmy zaproszenie do udziału w tegorocznych obradach.

W skład reprezentacji naszego Koła wchodziły cztery osoby: Anna Malek, Paulina Korzeniowska, Jakub Polański i Marco Teichgraeber. Ponadto, do Drezna udała się również delegacja z naszej Katedry: dr inż. Jerzy Onysyk, dr inż. Krzysztof Sadowski oraz opiekun naszego Koła – dr inż. Paweł Hawryszków.  Jako studenci mogliśmy bezpłatnie uczestniczyć wykładach. Konferencja odbywała się w auli Uniwersytetu Technicznego w Dreźnie. Jest to obiekt w którym znajdują się dwie sale wykładowe mogące w pomieścić w sumie ponad 1500 osób. W głównej, górnej sali odbywały się wykłady prowadzone „na żywo”, natomiast w dolnej, nieco mniejszej, uczestnicy konferencji mogli śledzić wystąpienia prelegentów na ekranie.

Konferencję otworzył profesor Manfred Curbach referatem pt. „Wszędzie mosty!”. Było to wystąpienie bardziej popularno-naukowe, niż typowo konferencyjne. Pan profesor Curbach próbował pokazać uczestnikom, że mosty od zawsze miały swoje miejsce nie tylko w infrastrukturze, ale były też od zawsze stałymi elementami w malarstwie, literaturze i historii.  Następnym prelegentem był profesor Stritzke, który wygłaszał jubileuszowy referat dotyczący historii Drezdeńskich Dni Mostowych oraz przedstawił rozwój mostownictwa w nowych krajach związkowych od roku 1989. Kolejnym gościem na konferencji był  dr inż. Gregor Marzahn z Ministerstwa Infrastruktury i Transportu Niemiec. W swoim referacie przedstawiał sposoby monitorowania i oceny stanu technicznego wiaduktów nad niemieckimi autostradami przez Ministerstwo. Gościem honorowym tegorocznych Dni Mostowych był francuski projektant, profesor Michel Virlogeux, który zaprezentował referat pt. „Architektura mostów – od konstrukcji do elegancji”. Profesor przedstawił szereg swoich projektów , na podstawie których pokazał, jak umiejętnie połączyć proste schematy statyczne i rozwiązania konstrukcyjne w architektonicznie spójną całość. Zaprezentował m. in. sposób kształtowania pylonu w swoim najnowszym obiekcie Pont de Téreénez. Pozostając w tematyce architektury w mostownictwie, inż. Andreas Keil, z biura projektowego Schlaich, Bergman i partnerzy, przedstawił referat o kształtowaniu kładek dla pieszych. Zawarł w nim 10 zasad jakimi powinni się kierować projektanci kładek. Mianowicie powinny być to konstrukcje: użyteczne, zrozumiałe, przyjazne dla środowiska, trwałe, szczere, innowacyjne, estetyczne, nienachalne, konsekwentne do najmniejszego detalu i nieprzesadzone architektonicznie.

DSC05629

Kolejna cześć konferencji dotyczyła już bezpośrednio nowych technologii i rozwiązań w mostownictwie.  Pierwszym prelegentem był dr inż. Josef Hegger, który prezentował stosowanie betonu tekstylnego przy budowie małych obiektów mostowych. Kolejny referat, o łukowym moście stalowym dla kolei dużych prędkości, prezentował inż. Tobias Mansperger z drezdeńskiego oddziału biura projektowego Leonhard, Andrä i partnerzy. Most zasługiwał na szczególną uwagę, ponieważ niemieckie warunki techniczne  nie pozwalają na stosowanie mostów łukowych powyżej prędkości 160 km/h. Dlatego obiekt ten potrzebował specjalnych zezwoleń i dokładnego nadzoru naukowego.

Uczestnictwo w międzynarodowej konferencji to świetna okazja do zapoznania się ze środowiskiem budowlanym  w innych krajach oraz możliwość do porównania rozwiązań, technologii i podejścia do problemów przez zagranicznych projektantów.

inż. Marco Teichgraeber

 20150310_161036DSC05676 

Konferencja Naukowa "Konstrukcja i Wyposażenie Mostów" Wisła 2015

Email

Bez tytułuW dniach 28-29 maja 2015 r. w Wiśle odbyła się VII Ogólnopolska Konferencja Mostowców. Zakres tematyczny obejmował mosty drogowe i kolejowe, utrzymanie i inspekcje mostów, wyposażenie mostów, projektowanie, wykonawstwo oraz technologie budowy.

 

Na miejsce udaliśmy się dziewięcioosobową reprezentacją już 27 maja, by wraz ze studentami z Gdańska , Warszawy, Rzeszowa, Śląska, Krakowa, Zielonej Góry oraz Lublina wspólnie spędzić czas przy grillu. Do Wisły przybyło ponad 70 żaków, co stanowiło prawie jedną trzecią wszystkich uczestników konferencji.

 

Następnego dnia, 28 maja od godziny 11 uczestniczyliśmy w sesjach podzielonych tematycznie na: problemową, wyposażenie mostów, mosty kolejowe, technologie budowy, projektowanie mostów oraz badania konstrukcji mostowych.

 

W Sesji Problemowej wygłoszone zostały trzy referaty generalne. Zbigniew Szweda zaprezentował stan rozwoju infrastruktury administrowanej przez Katowicki Oddział GDDKiA. Profesor Jerzy Weseli przedstawił teoretyczne podejście do modelowania mostów ze szczególnym uwzględnieniem modeli informatycznych. Dr hab. inż. Marek Salamak i pan Marcin Januszka z Politechniki Śląskiej omówili możliwości wykorzystania technologii BIM i poszerzonej rzeczywistości w zarządzaniu obiektami mostowymi.

Sesja II. Obszerny referat wprowadzający przedstawił prof. Adam Wysokowski z Uniwersytetu Zielonogórskiego. Cztery kolejne referaty  dotyczyły problemów związanych z urządzeniami dylatacyjnymi. Różne spojrzenie autorów na tą kwestię sprowokowało ciekawą i konstruktywną dyskusję. O wymaganiach formalnych i praktyce projektowania elementów podtrzymujących bariery ochronne na mostach mówił Tomasz Kaczmarek, a o realizacji wiaduktów z prefabrykowanych ram i łupin – Jakub Uczciwek.
Bez tytułu1
Sesja III. Na początku prof. Jan Bień zaprezentował przekrojowy referat poświęcony specyficznemu wyposażeniu mostów kolejowych. Grzegorz Biernacki omówił budowę kratownicowego mostu kolejowego przez rzekę Wisłok. Identyfikację zagrożeń mostu na terenach górniczych przedstawił Piotr Betkowski, a Stefan Pradelok zaprezentował wnioski z analizy dynamicznej odpowiedzi konstrukcji na wymuszenie przejeżdżającym pociągiem. Alexander Reinisch z firmy Doka Polska pokazał system do określania wytrzymałości betonu przez pomiar temperatury hydratacji, a na koniec wystąpił Paul Semrau, który przedstawił innowacyjne rozwiązania w zakresie łożysk i tłumików drgań stosowanych w mostach kolejowych.

Sesja IV. Piotr Borucki z firmy Peri Polska zaprezentował rusztowania i deskowania, jakie zastosowane zostały przy budowie wiaduktu nad autostradą A1 w Gliwicach. Grzegorz Frej omówił technologię budowy mostu na Bugu w Terespolu, Paweł Guc – mostu na Dunajcu w Nowym Sączu, a Rafał Kubista – mostu na Wisłoku w ciągu autostrady A4 w Dębicy.
11268976_856661137721940_8182067801909619059_o
Sesja V. Mariusz Hebda zaprezentował sposób modelowania sprężenia w ukośnej płycie pomostu wiaduktu kolejowego o konstrukcji zintegrowanej. Bogusław Jarek zaproponował stosowanie współczynnika dostosowawczego w betonowych mostach płytowych. Profesor Jan Biliszczuk przybliżył słuchaczom innowacyjne rozwiązania kładek dla pieszych, które nagrodzone zostały na międzynarodowej konferencji Footbridge 2014. Dr inż.Janusz Hołowaty przedstawił rozdział obciążeń w wieloprzęsłowym moście o konstrukcji zespolonej. Natomiast Grzegorz Krzysztański zaprezentował osiągnięcia firmy Mostostal Warszawa.

 

W piątek około godziny 14, po zakończeniu ostatniej sesji wygłoszone zostały słowa podziękowania i zakończenia przez prof. Marka Salamaka, a wszyscy zostali zaproszeni na następną konferencję z tej serii oraz na wiele innych, nadchodzących, jak choćby Wrocławskie Dni Mostowe 2015 (www.wdm.pwr.edu.pl) oraz Arch 2016 (http://www.arch16.pwr.edu.pl).

 

inż. Wojciech Putowski

11119134_856661184388602_5667281213992117205_o

Strona 1 z 6