Koło naukowe Młodzi Mostowcy

  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

Koło Młodzi Mostowcy zapraszają. ... Więcej

Koło Młodzi Mostowcy zapraszają. ... Więcej

Koło Młodzi Mostowcy zapraszają. ... Więcej

Koło Młodzi Mostowcy zapraszają. ... Więcej

Koło Młodzi Mostowcy zapraszają. ... Więcej
by camp26

Konferencja Naukowa "Konstrukcja i Wyposażenie Mostów" Wisła 2015

Email

Bez tytułu
       W dniach 28-29 maja w Wiśle odbyła się VII Ogólnopolska Konferencja Mostowców. Zakres tematyczny obejmował mosty drogowe i kolejowe; utrzymanie i inspekcje mostów; wyposażenie mostów; projektowanie, wykonawstwo oraz technologie.

        Na miejsce udaliśmy się dziewięcioosobową reprezentacją już 27 maja, by wraz ze studentami z Gdańska , Warszawy, Rzeszowa, Śląska, Krakowa, Zielonej Góry oraz Lublina wspólnie pobawić się przy grillu. Do Wisły przybyło ponad 70 żaków, co stanowiło prawie jedną trzecią wszystkich uczestników konferencji.

        Następnego dnia, 28 maja od godziny 11 uczestniczyliśmy w sesjach podzielonych tematycznie na: problemową, wyposażenie mostów, mosty kolejowe, technologie budowy, projektowanie mostów oraz badania konstrukcji mostowych.

       Sesja I. W Sesji Problemowej wygłoszone zostały trzy referaty generalne. Zbigniew Szweda zaprezentował stan rozwoju infrastruktury administrowanej przez Katowicki Oddział GDDKiA. Jerzy Weseli przedstawił teoretyczne podejście do modelowania mostów ze szczególnym uwzględnieniem modeli informatycznych. Marek Salamak i Marcin Januszka z Politechniki Śląskiej omówili możliwości wykorzystania technologii BIM i poszerzonej rzeczywistości w zarządzaniu obiektami mostowymi. 

       Sesja II. Obszerny referat wprowadzający przedstawił prof. Adam Wysokowski z Uniwersytetu Zielonogórskiego. Cztery kolejne referaty  dotyczyły problemów związanych z urządzeniami dylatacyjnymi. Różne spojrzenie autorów na tą kwestię sprowokowało ciekawą i konstruktywną dyskusję. O wymaganiach formalnych i praktyce projektowania elementów podtrzymujących bariery ochronne na mostach mówił Tomasz Kaczmarek, a o realizacji wiaduktów z prefabrykowanych ram i łupin – Jakub Uczciwek.
       Sesja III. Na początku prof. Jan Bień zaprezentował przekrojowy referat poświęcony specyficznemu wyposażeniu mostów kolejowych. Grzegorz Biernacki omówił budowę kratownicowego mostu kolejowego przez Wisłok. Identyfikację zagrożeń mostu na terenach górniczych przedstawił Piotr Betkowski, a Stefan Pradelok zaprezentował wnioski z analizy dynamicznej odpowiedzi konstrukcji na wymuszenie przejeżdżającym pociągiem. Alexander Reinisch z firmy Doka Polska pokazał system do określania wytrzymałości betonu przez pomiar temperatury hydratacji, a na koniec wystąpił Paul Semrau, który przedstawił innowacyjne rozwiązania w zakresie łożysk i tłumików drgań stosowanych w mostach kolejowych.
       Sesja IV. Piotr Borucki z firmy Peri Polska zaprezentował rusztowania i deskowania, jakie zastosowane zostały przy budowie wiaduktu nad autostradą A1 w Gliwicach. Grzegorz Frej omówił technologię budowy mostu na Bugu w Terespolu, Paweł Guc – mostu na Dunajcu w Nowym Sączu, a Rafał Kubista – mostu na Wisłoku w ciągu autostrady A4 w Dębicy.
       Sesja V. Mariusz Hebda zaprezentował sposób modelowania sprężenia w ukośnej płycie pomostu wiaduktu kolejowego o konstrukcji zintegrowanej. Bogusław Jarek zaproponował stosowanie współczynnika dostosowawczego w betonowych mostach płytowych. Jan Biliszczuk przybliżył słuchaczom innowacyjne rozwiązania kładek dla pieszych, które nagrodzone zostały na międzynarodowej konferencji Footbridge 2014. Janusz Hołowaty przedstawił rozdział obciążeń w wieloprzęsłowym moście o konstrukcji zespolonej. Natomiast Grzegorz Krzysztański zaprezentował osiągnięcia firmy Mostostal Warszawa.

      W piątek około godziny 14, po zakończeniu ostatniej sesji wygłoszone zostały słowa podziękowania i zakończenia przez prof. Marka Salamaka, a wszyscy zostali zaproszeni na następną konferencję z tej serii oraz na wiele innych, nadchodzących, jak choćby Wrocławskie Dni Mostowe 2015 oraz Arch 2016.

 

Wojciech Putowski

11268976_856661137721940_8182067801909619059_o11119134_856661184388602_5667281213992117205_oBez tytułu1

Konkurs Mostów Papierowych "wyKOMBinuj mOst" 2015

Email

WP_20150507_012W dniach 6-8  maja 2015 na terenie Politechniki Gdańskiej odbyła się kolejna edycja Konkursu Mostów Papierowych "wyKOMBinuj mOst 2015". Edycja ta była szczególna dla Naszego Wydziału, gdyż w tym roku po raz pierwszy od kilku lat pojawiła się drużyna z koła naukowego "Młodzi mostowcy" w składzie: Mateusz Halicki, Wojciech Putowski i Wojciech Giszczak.

Do konkursu zgłosiło się 38 drużyn z całej Polski. Celem konkursu było wykonanie papierowej konstrukcji o określonych wymiarach, która następnie miała zostać poddana obciążeniom. Uczestnicy mieli do dyspozycji 6 arkuszy papieru, litr kleju i 6 godzin, aby móc zrealizować swój projekt.

Po wykonaniu mostu nastąpił dzień przerwy, w trakcie której konstrukcje mogły dobrze wyschnąć, a studenci mieli okazję posłuchać seminariów, w tracie których swoje prezentacje wygłaszali zarówno studenci, jak i wykładowcy i osoby związane z branżą budowlaną.

Ostatniego dnia prace wszystkich drużyn zostały poddane badaniom w maszynie wytrzymałościowej. Obiekt wykonany przez naszą reprezentacje przeniósł 1690 kN, co było czwartym wynikiem pod względem przeniesionej siły. Jednakże w ogólnej klasyfikacji dało to naszej drużynie szóste miejsce. Wynik ten związany był z dużym ciężarem wykonanej konstrukcji. Zwycięzcą konkursu została drużyna z Politechniki Warszawskiej, co nie było niespodzianką, gdyż studentom z Warszawy udało się wygrać konkurs czwarty raz z rzędu. Ich konstrukcja przeniosła siłę równą 3090 N, ten wynik pozwolił im zostawić konkurencję daleko w tyle.

W.G.

DSC_0123           WP_20150507_010  

Akademia BUDIMEX

Email

A5-bx-druk-1

Spotkaj się z nami. Poznaj Budimex!

Grupa Budimex zaprasza studentów budownictwa kubaturowego, drogowego, mostowego, kolejowego oraz inżynierii środowiska do udziału w V edycji bezpłatnego projektu  edukacyjnego Akademia Budimex, współtworzonego
z uczelniami technicznymi  w całej Polsce.

Już 4 czerwca będziemy na Twojej uczelni!

Inżynierowie – eksperci Grupy Budimex podzielą się z Wami swoją wiedzą
i doświadczeniem z placu budowy. Spotkania będą okazją do omówienia innowacyjnych rozwiązań jakie zostały zastosowane w zrealizowanych kontraktach w obszarze budownictwa kubaturowego i drogowo-mostowego. Podczas Akademii, pracownicy firmy opowiedzą także o możliwościach rozwoju w firmie. Uczestnicy spotkania będą mogli wygrać zaproszenia na praktyki w Grupie Budimex.

Wszyscy uczestnicy Akademii Budimex otrzymają certyfikaty potwierdzające udział.

Temat: Rewaloryzacja i przebudowa budynku Pawilonu Czterech Kopuł oraz kontrakty infrastrukturalne realizowane w woj. dolnośląskim na przykładzie Wrocławskiego Węzła Wodnego.

Data: 4 czerwca, w godz. 9:15 – 11.45

Miejsce: Wydział Budownictwa Lądowego i Wodnego P. Wrocławskiej, sala 102

 

Dowiedz się więcej na stronie www.budimex.pl w zakładce Kariera.

 

 

Młodzi Mostowcy na Konkursie Mostów Stalowych czyli, "bez młota to nie robota".

Email

Dziś postaram się odpowiedzieć na takie pytania, jak: Co to jest most? Czyj most był najpiękniejszy? Dlaczego wygraliśmy? Czy dokładność wykonania do 2 cm jest rzeczywiście wystarczająca w budownictwie? Oraz ile problemów może przysporzyć niewielka konstrukcja stalowa?

_DSC4891

Ale od początku. Dziś tj. 23.05.14r, na naszej uczelni odbył się KONKURS MOSTÓW STALOWYCH, bardzo prestiżowa impreza w studenckim środowisku budowlanym. Oprócz dopingowania zmagającym się z upałem zawodnikom, mogliśmy poznać bliżej ofertę firm-sponsorów. Konkurs rozpoczął się o godzinie 9.00 Niestety nasza reprezentacja, jak zawsze w najlepszych nastrojach, nie miała jeszcze swojego mostu. Z tego też powodu, jako pierwsi za składanie konstrukcji wzięli się reprezentanci ze Szczecina i Krakowa.

_DSC4907_DSC4953

 

 

Około godziny 11.30 na horyzoncie ukazał się z dawna wyczekiwany przez nas biały bus z bydgoszczy z pięknym biało-pomarańczowo-niebieskim logo.

_DSC4978

Uradowani z przesyłki nasi dzielni zawodnicy pragnęli jak najprędzej rozpocząć ćwiczenie składanie mostu. Okazało się, że konstrukcja przyjechała wstępnie skręcona i należało ją najpierw rozkręcić – takie reguły. Wszyscy więc ochoczo wzięli się do pracy.

_DSC4983

_DSC4997

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

_DSC4990

I tu pojawił się problem numer 1. Wszystko wskazywało na to, że do piaskowania, wykonawca wysłał również konstrukcję wstępnie skręconą. Oczywiście nie byłoby w tym nic złego gdyby nie to, że i tu uwaga do wszystkich, którzy nie wią, odkręcanie wypiaskowanych śrub może być kłopotliwe. Lecz powiedzmy sobie szczerze czy gdyby nasz most był niewypiaskowany, to byłby tak samo piękny? Na szczęście z odsieczą przyszli nam Panowie z Laboratorium w C7, których pomoc również w dalszej części okazała się nieoceniona i za którą to bardzo serdecznie dziękujemy. Ale wróćmy do śrubek, których to udało się pozbyć za pomocą szlifierki kątowej.

Niezrażeni drobną przeszkodą wzięliśmy się dalej do pracy wierząc że wszystko co złe już za nami. Szybko znalazło się wielu inżynierów chętnych by pokierować prowadzonymi pracami. Którzy to chętnie wskazywali gdzie, który element będzie pasował

_DSC5002

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Niektórzy z nich widzieli nawet złożony już most w miejscu Polinki.

_DSC5006

Znów jednak los nie poskompił nam przeszkód i okazało się że z naszego pięknego mostu zrobiły się nielada puzzle. Rozpoczął się żmudny i dłutrwały proces przypasowywania. Jednak jak głoszą prawa muprhy’ego, „Jeśli może być źle, albo gorzej, w twoim przypadku zawsze będzie gorzej.” Również i w naszym przypadku było gorzej bo części nie chciałby do siebie pasować, a niektórych nawet nie było.

_DSC5014_DSC5034

I w tym momencie odpowiem na kolejne pytanie, mianowicie, 2 cm to zdecydowanie za mała dokładność, jeśli chodzi o konstrukcje metalowe, a jeśli ktoś nie wierzy załączam zdjęcia.

_DSC5037

Do pracy angażowani byli coraz to nowi ochotnicy, coraz to więcej siły i coraz to więcej narzędzi, które były coraz cięższe i większe.

_DSC5038p

 

Po nie z pełna dwóch godzinach ciężkiej pracy, most nareszcie stanął po raz pierwszy na „nogach”. Komisja na nasze usilne prośby podjęła decyzje by nie kazać nam go rozkręcać. Musieliśmy jednak, już na scenie głównej konkursu, dokończyć nasze dzieło. Szybko jednak okazało się, że naszym zawodnikom zajmuje to wciąż zbyt wiele czasu i wysiłku,dlatego do pracy włączyły się inne drużyny, oraz publiczność, a nawet sam Profesor Biliszczuk.

_DSC5087

Wyniki obciążania naszej konstrukcji były tak niewiarygodne, że kartka z nimi gdzieś zaginęła. Plotki głosiły, że były to miliony a może miliardy ton! Ja mogę tylko powiedzieć, że był na tyle silny, że utrzymał ciężar całej naszej drużyny.

_DSC5114

Dlaczego wygraliśmy? To proste nasz most był bezkonkurencyjny! Dlatego był badany poza konkursem. I jakby nie patrzeć, mimo iś był lekko krzywy i wybrakowany, to zdecydowanie był też najładniejszy! Zapewnił wszystkim najwięcej zabawy i emocji. Można nawet powiedzieć, że nasz most był jak pewna fioletowa krowa – zbliżał ludzi! Było to szczególnie widoczne na końcu konkursu. Bo czy to nasi zawodnicy, czy też nasi rywale, czy również koledzy i koleżanki, a także Profesorowie, dzisiejszego popołudnia wszystkich połączyło skręcanie NASZEGO mostu.

_DSC5141

Czy konkurs był udany? Oczywiście, na żadnym nie bawiłem się lepiej! Wielki podziw i podziękowanie dla organizatorów konkursu. Ale największe podziękowania należą się Panom z Laboratorium w C-7 za wielką i nieocenioną pomoc przy składaniu mostu, bo gdyby nie ich doświadczenie, młoty i łomy, to nasz most nigdy nie stanąłby na nogi! Mimo wszystko dziękujemy też firmie, która wykonała nasz most, za to że postawiła naszej drużynie poprzeczkę bardzo wysoko, a jednocześnie zapewniła rozrywkę, nie tylko naszej piątce w kaskach, ale wszystkim mostowcom z Politechniki.  Niestety nie mogą tego powiedzieć studenci z Politechniki Śląskiej których most w ogóle nie dotarł na konkurs, a na pewno znów byliby bezkonkurencyjni tak jak rok czy dwa lata temu. A nazwy firmy oczywiście nie wymienię. Nie chciałbym robić antyreklamy.

_DSC5058

Cóż na koniec wypada mi jeszcze tylko podziękować naszym niestrudzonym projektantom-zawodnikom. Gratuluję wam, odwaliliście kawał dobrej roboty i życzę powodzenia za rok.

_DSC5166

(Drużyna w składzie: Marco Teichgraeber, Katarzyna Śliwińska, Bartosz Hrabański, Paulina Korzeniowska, Michael Oleasz oraz opiekun koła naukowgo dr inż. Tomasz Kamiński)


I oczywiście gratuluję zwycięzcą i życzę dalszych sukcesów. A Zwyciężyli projektanci czerownego  mostu czyli Studenci ze Szczecina.

Po więcej zdjęć zapraszam tutaj.

_DSC5238


PS. Czego brakuje na poniższym zdjęciu?

20140523_132913

Konkurs Mostów Stalowych 2014

Email

Już w ten piątek (23.05.14) odbędzie się bardzo prestiżowy Studencki Konkurs Mostów Stalowych.

Zasady konkursu są bardzo proste: każda z drużyn wiele miesięcy temu zaprojektowała most który ma być niezniszczalny i zleciła wykonanie go w jednej z firm stalowych. W piątek każda drużyna będzie musiała w wyznaczonym czasie swój most złożyć, a następnie w/w most będzie poddany próbie wytrzymałościowej. Ten most który wytrzyma więcej wygrywa – prawda że proste.

W owym konkursie startujemy również i my i liczymy na wasze wsparcie i doping. Pamiętajcie 23.05. od 9 rano na placu przy C-13.

Strona 1 z 5