Koło naukowe Młodzi Mostowcy

  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

Współpraca z Poza Schematem

Email

Poza_schematem_logo

Właśnie nawiązaliśmy współpracę z firmą „POZA SCHEMATEM” organizującą kursy z oprogramowania firmy Autodesk. Więcej informacji niebawem, więc zapraszamy do śledzenie fanpage’a i naszej strony internetowej.

 

Nasz fanpage

facebook-1

ATOM sponsorem SKMS 2018

Email

ATOM LOGO

 

Mamy zaszczyt poinformować, że firma ATOM została sponsorem Studenckiego Konkursu Mostów Stalowych 2018. 

Zapowiedź SKMS 2018

Email

Podsumowaliśmy SKMS 2017, zatem najwyższa pora ogłosić następną edycję Konkursu. Z przyjemnością informujemy, że w dniach 28-30.05.2018 odbędzie się Studencki Konkurs Mostów Stalowych 2018. Więcej informacji wkrótce. 

Chongqinq 2017 Summer Camp

Email

INTERNATIONAL SUMMER CAMP 

of Engineering & Chinese Culture

Chongqing 2017


       Na przełomie czerwca i lipca studenci Politechniki Wrocławskiej wzięli udział w dwutygodniowych warsztatach „International Summer Camp”, zorganizowanych przez School of Civil Engineering Chongqing University w Chinch. Opiekunem wyjazdu został Pan dr inż. Paweł Hawryszków. Podczas szkoły letniej współtowarzyszyli nam Profesorowie oraz studenci z Australii, Rosji, Stanów Zjednoczonych, Tajwanu oraz Włoch. W ramach zorganizowanych zajęć zgłębialiśmy tematykę zarówno konstrukcyjno-budowlaną, jaki kulturową. Uzupełnieniem wykładów były liczne wycieczki zorganizowane w obrębie miast Chongqing oraz Chengdu.

 

1

Fot. 1. Uczestnicy Szkoły Letniej przed stacją szybkiej kolei

 

      Miasto Chongqing („Podwójne Szczęście”) leży w środkowej części Chin. To tutaj rzeka Jialing wpada do potężnej rzeki Jangcy. Szacuje się, że tę aglomerację, o powierzchni zbliżonej do powierzchni Austrii, zamieszkuje ponad 32 miliony ludzi. Metropolia jest przez wielu uznawana za najszybciej rozwijający się obszar na świecie.

       Po kilkudziesięciogodzinnej podróży dotarliśmy na lotnisko Chongqing – Jiangbei znajdujące się na obrzeżach miasta. Pomimo późnej pory „przywitała” nas bardzo specyficzna pogoda, wysoka temperatura powietrza oraz wilgotność, charakterystyczna dla tego regionu. Z lotniska zostaliśmy przetransportowani na kampus Uniwersytetu, gdzie zaopiekowali się nami Organizatorzy. Mnogość wieżowców, rozbudowanych węzłów komunikacyjnych oraz piękno kampusu zrobiło na nas ogromne wrażenie, lecz był to dopiero początek naszej chińskiej przygody.

 

2

Fot. 2. Reprezentanci Politechniki Wrocławskiej na lotnisku w Amsterdamie

 

       Prowincja Syczuan słynie z dwóch tradycyjnych kuchni – kuchni Chengdu i kuchni Chongqing, przy czym ta druga charakteryzuje się wyjątkową pikantnością. Zgodnie z wierzeniami lokalnych mieszkańców uderzająco ostry smak potraw, zwany „mala”, ma za zadanie przywrócić, zachwianą przez gorący klimat, równowagę pomiędzy yin i yang. Dzięki uprzejmości Organizatorów mogliśmy samodzielnie odwiedzać chińskie restauracje, jak również próbować rozmaitych potraw oraz przysmaków lokalnej kuchni. Pomimo mnogości potraw o niebywałej ostrości, prawie jednogłośnie uznaliśmy tę kuchnię za jedną z najlepszych na świecie. Najsłynniejszą potrawę regionu syczuańskiego stanowi hot pot. Przygotowanie dania polega na zanurzaniu rozmaitych składników we wrzących wywarach umiejscowionych w centralnej części okrągłych stołów. Następnie przysmaki zatapiane są w oliwie, przyprawionej czosnkiem, sosem sojowym oraz ziołami. W gorących kociołkach przyrządza się zarówno mięsa, warzywa, jak i przepiórcze jaja, grzyby czy tofu. Ogromne wrażenie zrobiła na nas również kaczka po pekińsku, danie kompletnie różniące się od naszego lokalnego odpowiednika. Warto wspomnieć także o pysznej chińskiej herbacie przygotowywanej na wiele różnych sposobów. Napój ten jest charakterystyczny dla tej części kraju.

3

Fot. 3. Obiad w typowej chińskiej restauracji

 

4

5

Fot. 4. Hot pot 

 

Podczas licznych wykładów zapoznaliśmy się m.in. z zagadnieniami znaczącego wpływu obciążenia wiatrem na obiekty budowlane wraz z uwzględnieniem zagadnień aerodynamicznych, badań oraz metod oceny stanu gruntu czy też ze strategiami łagodzenia ryzyka inwestycyjnego w procesie budowlanym. Przedstawiono nam także historię chińskiej architektury. Pan dr inż. Paweł Hawryszków zaprezentował uczestnikom Szkoły Letniej wykład o tematyce związanej z projektowaniem oraz budową mostów podwieszonych: „Construction and proof load tests of cable-stayed bridges”. W ramach warsztatów praktycznych zajmowaliśmy się oceną i opracowaniem koncepcji naprawy zaistniałej awarii tunelu. Kolejne z zadań wymagało zaprojektowania oraz wykonania konstrukcji mostu, złożonej z produktów spożywczo-kuchennych przywiezionych z USA, w oparciu o zasady realizacji procesu inwestycyjnego.

6

Fot. 5. Wykład Pana dra inż. Pawła Hawryszków 

7

Fot. 6. Warsztaty z budowy modeli mostów 

 

     Pomimo tak licznych wykładów oraz warsztatów organizatorzy zarezerwowali również czas na wycieczki oraz zwiedzanie. Mieliśmy okazję odwiedzić liczne uliczki z tradycyjnymi chińskimi sklepikami oraz straganami, imponujących rozmiarów Aulę Ludową oraz wieżę widokową, z której mogliśmy podziwiać nocną panoramę miasta. Zwieńczeniem naszego pobytu był nocny rejs statkiem po rzece Jangcy. Nasze wycieczki nie ograniczały się wyłącznie do lokalnych atrakcji. Wspólnie z pozostałymi uczestnikami Szkoły Letniej wybraliśmy się do rezerwatu pand znajdującego się w miejscowości Chengdu oddalonej o 350 km od naszego miejsca zakwaterowania. Naszym środkiem transportu była chińska kolej dużych prędkości. Również ciekawą atrakcją było całodzienne zwiedzanie miasta Buddy „Dazu”.

8

Fot. 7. Ulica z chińskimi straganami

 

9

Fot. 8. Reprezentanci Politechniki Wrocławskiej na tle Auli Ludowej

 

10

Fot. 9. Nocna panorama miasta

 

11

Fot. 10. Opiekunowie grup z Tajwanu, Polski i Włoch w rezerwacie pand

 

12

Fot. 11. Studenci Politechniki Wrocławskiej w rezerwacie pand

 

13

Fot. 12. Studenci Politechniki Wrocławskiej w rezerwacie pand


 

14

Fot. 13. Uczestnicy Szkoły Letniej w „mieście Buddy”

 

15

Fot. 14. Świątynia Buddy

 

16

Fot. 15. Płaskorzeźby Buddy 

 

       Organizatorzy zapewnili nam również zwiedzanie dwóch placów budowy w obrębie miasta Chongqing. Pierwszym z nich było miejsce powstawania zespołu 8 wieżowców nazwanych Chongqing Chaotianmen, projektu architekta Moshe Safdie. Koncepcja kompleksu budynków przywodzi na myśl żagiel wybrzuszony na wietrze, co stanowi nawiązanie do historycznej funkcji miasta – strategicznego portu ze stoczniami. Zespół 8 wieżowców składa się z dwóch centralnych, najwyższych budynków o wysokości 348 m, za którymi na wysokości 248 m rozpościera się wielopiętrowy łukowy taras, stanowiący zwieńczenie czterech dalszych drapaczy chmur. Dopełnienie kompozycji stanowią dwa dodatkowe wieżowce. W obrębie tarasu zaprojektowano liczne baseny i ogrody, mające stanowić enklawę dla mieszkańców tętniącej życiem metropolii.

 

17

Fot. 16. Wizualizacja Chongqing Chaotianmen

 

       Podczas drugiej wycieczki mieliśmy okazję przyjrzeć się budowie mostu wiszącego, stanowiącego przeprawę przez rzekę Jiaing. Ze względu na intensywną rozbudowę miasta oraz znaczny wzrost natężenia ruchu komunikacyjnego, zdecydowano się na realizację obiektu „bliźniaczego” znajdującego się tuż obok istniejącego mostu wiszącego, przy czym z uwagi na warunki gruntowe postanowiono zakotwić liny nośne nowego obiektu w jego pomoście, a nie w gruncie. Rozwiązanie to wymusiło zastosowanie bardzo specyficznej technologii budowy, rzadko wykorzystywanej do realizacji tego typu obiektów. Pomost obiektu na etapie budowy najpierw miał zostać podwieszony do wzniesionych wcześniej pylonów (konstrukcja miała schemat mostu podwieszonego), a dopiero potem, po instalacji lin nośnych i zakotwieniu ich w ukończonym pomoście, miał nastąpić demontaż tymczasowych kabli podwieszających oraz zmiana schematu statycznego mostu z podwieszonego na wiszący.


18

Fot. 17. Reprezentanci Politechniki Wrocławskiej na budowie mostu wiszącego

 

        Chcielibyśmy serdecznie podziękować Organizatorom za zaproszenie oraz przygotowanie doskonałej części merytorycznej, jak również kulturowej i turystycznej Szkoły Letniej. Jeśli tylko nadarzy się okazja, na pewno zagościmy jeszcze w tych rejonach Chin. Dwa tygodnie spędzone w Chinach to zdecydowanie zbyt krótki okres czasu na zapoznanie się z kulturą i tradycjami tego potężnego kraju.


19

Fot. 18. Reprezentanci Politechniki Wrocławskiej na tle Uniwersytetu 

 

20

Fot. 19. Panorama centrum miasta Chongqing 


Relacja z konkursu SKMS 2017

Email

Młodzi inżynierowie w akcji, czyli
„Studencki Konkurs Mostów Stalowych, SKMS 2017”

Mosty Kratownicowe

Tradycyjnie, już po raz szósty na terenie Politechniki Wrocławskiej odbył się popularny wśród młodzieży akademickiej „Studencki Konkurs Mostów Stalowych”. Hasłem przewodnim edycji konkursu były mosty kratownicowe. Po raz pierwszy konkurs odbył się pod patronatem Dolnośląskiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa i Związku Mostowców Rzeczypospolitej Polskiej Oddział Dolnośląski.

Po raz drugi organizatorem zmagań było Koło Naukowe „Młodzi Mostowcy Politechniki Wrocławskiej”. Zmaganiom konkursowym, tak jak w roku ubiegłym, przyświecało hasło „Projektuj – Buduj – Testuj”.

Zmagania konkursowe odzwierciedlają proces inwestycyjny obiektu mostowego, od przygotowania projektu wykonawczego, poprzez własnoręczne wykonanie elementów montażowych na „placu budowy”, kończąc na próbnym obciążeniu modelu. Uczestnicy mieli do dyspozycji m.in. profile stalowe służące do budowy ścian gipsowo – kartonowych, płyty OSB, blachowkręty, śruby, linki oraz narzędzia umożliwiające skonstruowanie wcześniej zaprojektowanych modeli o rozpiętości 2,5 m. Zmagania drużyn trwały 3 dni, od 29 do 31 maja 2017 roku.

Do konkursu zgłosiło się 6 zespołów z 5 uczelni technicznych: Politechnika Śląska (1 drużyna), Politechnika Łódzka (1 drużyna), Politechnika Gdańska (2 drużyny) oraz Politechnika Wrocławska (1 drużyna), Politechnika Rzeszowska (1 drużyna).

 

1

Fot. 2 Roll-up Koła Naukowego "Młodzi Mostowcy PWr"

 

Pierwszego dnia konkursu (29.05.2017 r.) drużyny miały za zadanie w ciągu 4 godzin, na podstawie wcześniej nadesłanych projektów, oznaczyć poszczególne elementy swojej konstrukcji, które następnie zostały pocięte szlifierkami kątowymi przez laborantów Katedry Mostów i Kolei pod nadzorem uczestników.

 

2

Fot. 3. Plac budowy - stanowiska montażowe

 

3

Fot. 4. Otwarcie Konkursu. Od lewej: prof. Jan Bień – Kierownik Katery Mostów i Kolei, prof. Dariusz Łydżba – Dziekan Wydziału Budownictwa Lądowego i Wodnego, prof. Eugeniusz Hotała – Przewodniczący Dolnośląskiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa.

 

4

Fot. 5. Uczestnicy konkursu w laboratorium Politechniki Wrocławskiej po skończonej pracy.

 

Dzień drugi (30.05.2017 r.) rozpoczął się od uroczystego otwarcia zmagań konkursowych i przedstawienia jury konkursu.

Jury Konkursu pod przewodnictwem prof. dr hab. inż. Jan Biliszczuk w składzie: prof. dr hab. inż. Jan Bień, , prof. dr hab. inż. Czesław Machelski, dr inż. Paweł Hawryszków, dr inż. Jerzy Onysyk oraz dr inż. Józef Rabiega.

Z uprzednio przygotowanych elementów, w ciągu 8 godzin, uczestnicy mieli za zadanie, przy użyciu otrzymanych narzędzi wykonać kompletne oraz zgodne z projektami modele mostów. Całodziennym zmaganiom uczestników bacznie przyglądali się studenci Politechniki Wrocławskiej oraz lokalne media, zaproszone przez Rzecznika Prasowego uczelni. Drużyny walczyły z zaangażowaniem i wysiłkiem do ostatnich minut regulaminowego czasu.

Ostatniego dnia zmagań (31.05.2017 r.) odbyły się najbardziej wyczekiwane przez uczestników oraz organizatorów wydarzenia. Przygotowane modele zostały zważone oraz poddane obciążeniom w akredytowanym laboratorium badawczym Wydziału Budownictwa Lądowego i Wodnego Politechniki Wrocławskiej. Jak największa nośność oraz jak najmniejszy ciężar modelu miały decydujący wpływ na klasyfikację końcową zespołów.

Jury Konkursu poddało ocenie również jakość techniczną, czas oraz koszt wykonania. Po kilkugodzinnym etapie obciążeń oraz naradzie Jury Konkursu, wyłoniono zwycięzcę. Studencki Konkurs Mostów Stalowych 2017 wygrała drużyna z Politechniki Rzeszowskiej, , których, obiekt ważący około 46 kg przeniósł 14,57 kN obciążenia.

Konkurs został zamknięty uroczystym wręczeniem nagród, które poprowadził Przewodniczący Jury Konkursu, prof. dr hab. inż. Jan Biliszczuk. Główną nagrodą była możliwość uczestnictwa w Konferencji Wrocławski Dni Mostowe, która odbędzie się w dniach 27-29 listopada 2017 r. na Politechnice Wrocławskiej.

 

5

Fot. 6. Badanie mostu drużyny z Politechniki Wrocławskiej

 

6

Fot. 7. Drużyna z Politechniki Wrocławskiej ze swoim mostem

 

7

Fot. 8. Zwycięska drużyna z Politechniki Rzeszowskiej w towarzystwie przewodniczącego Jury prof. Janem Biliszczukiem

 

Wydaje się, że przyjęta nowa formuła konkursu była właściwa. Bardzo pozytywnie ocenili ją sami uczestnicy, jak i Jury Konkursu. Wprowadzone zmiany pozwoliły na pogłębienie wiedzy z zakresu badań modelowych oraz wykorzystania systemów wspomagających projektowanie mostów (CAD, MES), rozwój zdolności techniczno-manualnych uczestników, zachęcając przyszłych inżynierów do samodzielnego wykonywania prac technicznych, jak i pozwoliły na przetestowanie własnych prac projektowych i wykonawczych. Bardzo ważny jest również fakt pracy zespołowej i interaktywności, których doświadczyły drużyny na konkursie, a które wymagane są i doceniane przez przyszłych pracodawców. Z kolei grupa osób, która zaangażowała się w przygotowanie konkursu, miała okazję do rozwinięcia swoich zdolności organizacyjnych, niezwykle przydatnych w pracy zawodowej. Organizacja i uczestnictwo w konkursach ma więc walory dydaktyczne, organizacyjne i praktyczne, które będą przydatne w przyszłości dla wszystkich uczestników.

 

8

Fot. 9. Jury (prof. Jan Bień, prof. Jan Biliszczuk, dr inż. Paweł Hawryszków) ocenia jakość wykonanych konstrukcji.

 

9

Fot. 10. Wręczenie nagród.

 

10

Fot. 11. Uczestnicy i organizatorzy SKMS 2017.

 

Organizatorzy dziękują Jury Konkursu za zaangażowanie w nadzór nad przebiegiem konkursu i ocenę merytoryczną, jak również Sponsorom - firmie PWB Inżynieria (sponsor główny), AECOM, ViaCon, Banimiex, MotaEngil i Zespołowi Badawczo-Projektowemu Mosty Wrocław - bez których organizacja konkursu byłaby niemożliwa. Wszystkim uczestnikom serdecznie dziękujemy za współzawodnictwo oraz zapraszamy do udziału w kolejnej edycji SKMS 2018.

 

Poniżej zamieszczamy wyniki konkursu SKMS 2017:

Klasyfikacja końcowa:

1. PoSINaR (Politechnika Rzeszowska)

2. Przeniesie nawet Karola (Politechnika Śląska)

3. Bridge Please (Politechnika Wrocławska)

4. StalLOVE (Politechnika Gdańska)

5. Most Beautiful (Politechnika Gdańska)

6. PKS Łódź (Politechnika Łódzka)

Wyniki_SKMS_2017

Strona 1 z 18

<< pierwsza < poprzednia 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 następna > ostatnia >>