Koło naukowe Młodzi Mostowcy

  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

Patroni i sponsorzy SKMS 2016

Email

Bardzo miło nam poinformować, że sponsorem SKMS 2016 została firma MARBUD, ogólnopolski deweloper.

Marbud_logo

SKMS 2016

Email

Pojawił się już oficjalny plakat Studenckiego Konkursu Mostów Stalowych! Serdecznie zapraszamy do udziału, zgłoszenia na adres Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć. . Regulamin konkursu dostępny tutaj.SKMS_2016_plakat

Studencki Konkurs Mostów Stalowych

Email

SKMS_2016_zawiadomienie

Wycieczka techniczna na budowę Astaldi

Email

W piątek, 15.01.2016 r., pod opieką dra Pawła Hawryszków mieliśmy okazję odwiedzić budowę węzła Wrocław - Widawa oraz mostu MS-41 nad rzeką Widawą. Obiekty realizowane są w ramach budowy odcinka drogi S5 Wrocław – Korzeńsko, która docelowo ma połączyć stolicę Dolnego Śląska oraz stolicę Wielkopolski. Robotami drogowymi oraz realizacją obiektów mostowych na danym odcinku drogi S5 zajmuje się firma Astaldi. Mieliśmy sporo szczęścia, gdyż po budowie oprowadzał nas sam zastępca kierownika budowy, mgr inż. Krzysztof Michalak oraz nasza starsza koleżanka, absolwentka Inżynierii Mostowej naszego Wydziału oraz aktywna członkini Koła Naukowego „Młodzi Mostowcy PWr”, Nikola Łuczak.

DSC08789 W pierwszej kolejności udaliśmy sią na budowę węzła Wrocław - Widawa, który ma połączyć istniejącą już Autostradową Obwodnicę Wrocławia, DK5, miasto Wrocław (ulica Żmigrodzka) oraz budowaną drogę ekspresową S5. Niestety wszystkie roboty ziemne i fundamentowe zostały już zakończone, w związku z czym mogliśmy zobaczyć wyłącznie zabetonowane filary posadowione w sposób pośredni (pale wiercone CFA zwieńczone żelbetowymi fundamentami) oraz wykonane ciosy podłożyskowe. Na placu budowy węzła roboty były ograniczone, a główny front prac wykonywaczych został skierowany na budowę mostu drogowego MS-41 w ciągu drogi ekspresowej S5, na który udaliśmy się w drugiej kolejności.

 

Most ten jest obiektem trzynastoprzęsłowym, o dwóch oddzielnych ustrojach nośnych,  znajdującym się nad rzeką Widawą orazDSC08799 terenami zalewowymi. Obiekt składa się z 13 przęseł o średniej rozpiętości teoretycznej przęsła wynoszącej 50 m, co daje łączną długość obiektu około 750 m. Ustrój nośny mostu stanowią dwie oddzielne żelbetowe skrzynki, które po zabetonowaniu zostają poddane sprężeniu.

Ustrój nośny wykonywany jest w technologii nasuwania podłużnego. Obiekt jest dosyć nietypowy, gdyż składa się z odcinka prostego oraz łuku kołowego, w związku z czym nasuwanie podłużne musi odbywać się z dwóch stron. Ustrój nośny oparty jest na filarach oraz fundamentach pośrednich (pale Franki NG zwieńczone oczepami żelbetowymi).

DSC08810 DSC08808

Jednocześnie wraz z wykonywaniem prac związanych z ustrojem nośnym, realizowane były ostatnie podpory pośrednie, w związku z czym mogliśmy zobaczyć, jak wygląda zbrojenie oraz szalunki filarów, jak również sposób wykonywania oraz składowania próbek betonu wykorzystywanych do określenia normowej wytrzymałości na ściskanie wbudowanej mieszanki betonowej.

DSC08805Podczas wizyty na budowie mogliśmy zobaczyć zamontowane awanbeki (stalowe dzioby) służące do zmniejszenia sił wewnętrznych w ustroju nośnym podczas nasuwania podłużnego, kroczące urządzenia hydrauliczne, służące do nasuwania żelbetowych skrzynek oraz stanowisko do prefabrykacji zbrojenia miękkiego wraz z drewnianymi krążynami.

Gotowe zbrojenie skrzyni, przy pomocy wciągarek linowych, jest przesuwane na stanowisko prefabrykacji segmentów ustroju nośnego, gdzie zostaje zabetonowane. Podczas naszej wizyty odbywało się betonowanie płyty górnej segmentu startowego lewej nitki ustroju nośnego, jak również wprowadzanie splotów kabli sprężających do osłon. Zostaliśmy również zapoznani z planowanym harmonogramem robót związanych z wykonywaniem ustroju nośnego obiektu. Planowo w każdym tygodniu powinien być wykonywany jeden segment nitki prawej oraz nitki lewej (wykonanie zbrojenia oraz zabetonowanie płyty dolnej oraz środników, wykonanie zbrojenia oraz zabetonowanie płyty górnej, sprężenie oraz wysunięcie segmentu ustroju nośnego). Mamy nadzieję, iż będziemy mogli odwiedzić firmę Astaldi kolejny raz na wiosnę, w celu zobaczenia samego procesu nasuwania konstrukcji ustroju nośnego obiektu.

qwerty

Warsztaty SOFiSTiK

Email

Sofistik1

W ciągu ostatnich trzech spotkań, w ramach „Warsztatów projektanta”, członkowie naszego koła wspólnie z doktorantem naszej katedry Marco Teichgraeberem, ćwiczyli modelowanie swoich pierwszych prostych konstrukcji w programie SOFiSTiK. Jest to znany powszechnie program MES produkcji niemieckiej, dostępny na rynku od ponad 20 lat. Stanowi on uzupełnienie, a nawet alternatywę dla programu ROBOT. Dużą zaletą Sofistika jest rozbudowany moduł wprowadzania tekstowego Teddy. Umożliwia on przejrzyste tworzenie modelu konstrukcji w łatwo edytowalnym pliku tekstowym.

Na pierwszym z naszych spotkań zapoznaliśmy się z podstawowymi funkcjami i modułami programu. Dla prostych układów belkowych i Sofistik2ramowych modelowano rodzaje materiałów, przekrojów, geometrii i obciążeń. Na kolejnym spotkaniu zajmowaliśmy się wyznaczaniem częstotliwości drgań własnych dla układów prętowych oraz sił krytycznych. Ostanie spotkanie poświęcono zamodelowaniu płaskiej płyty z podciągiem.


Kontynuację Warsztatów w zakresie Sofistika przewidujemy w nowym roku kalendarzowym. Dla wszystkich zainteresowanych zapraszamy na oficjalną stronę programu www.sofistik.com, gdzie można pobrać wersję studencką programu. W programie znajdują się liczne przykłady i szeroko rozbudowana pomoc.

 

Sofistik3

  Sofistik4

Strona 1 z 7

<< pierwsza < poprzednia 1 2 3 4 5 6 7 następna > ostatnia >>